Åmål 2012

 
Jag har varit på festival förr men Åmåls bluesfest slår fan allt. Förstår ni! En bluesfestival i tre dagar med bara massa bra musik! Det finns så jävla mycket att säga om dessa dagar och jag kommer nog bara komma ihåg att skriva en tredjedel typ. Ska försöka så gott jag kan.

Torsdag.
Fredrik och jag börja vår resa, många byten med tåget men tillslut kom vi fram till Fucking Åmål. Hittade vår camping och fixade iordning vårt tält.
Drog direkt och lyssna på musik i en jättefin kyrka, fick höra Bert Deivert för första gången, sjukt duktig musiker och en jävler på mandolin. Har bara hört att han är bra så det var jävligt kul att få se honom och även byta några ord med honom!
Joey Belmondo spelade på ett café senare under kvällen också! Riktigt kul att få krama om honom igen och höra honom spela, han äger scenen som vanligt!
När vi gick tillbaka till campingen träffa vi Per Ängstrand och hans Andrea (De håller jammen på St Clara i Stockholm) vilket var jättekul! Vi satt och jamma med dom och deras komnpisar till sent in på natten.

Fredag.
Vi gick upp tidigt för att hinna anmäla oss till jammet som hölls på ett utav caféerna i Åmål. Jag och Fredrik fick 20 min speltid, vi körde en Roffelåt, en slow blues och avslutade med Pride and Joy. Hur mycket folk som helst i publiken och vårat lilla nummer verkade bli väldigt uppskattat! Så många fina människor som kom fram efteråt och berömde oss, mitt hjärta var helt varmt och fyllt av kärlek! Kom fram en jättetrevlig journalist från Bluesnew som gjorde en intervju med mig och tog bilder! Är så glad att vi var med på jammet, fick massa kontakter och delade ut en massa visitkort!
När vi stod där på scenen såg jag även Micke (munspelaren) där i folkmassan, blev så jääkla glad för jag visste inte att han skulle komma till Åmål!
Senare på dagen fick vi även hoppa in på Joeys andra spelning som hölls på Seaside, där körde vi också Pride and Joy och publiken verkade verkligen älska det! Så jäävla kul! Är så otroligt tacksam för att vi fick spela med honom! Sedan sprang jag iväg för att lyssna på Slidin och Jimmys första spelning under fetivalen. Domgjorde ett så jävla bra gig och hela publiken stod upp när dom var klara. Fyfan vad bra dom är asså.
Efter det sprang jag iväg till hotellet och drack öl med mina Favvobluesmän, Slidin Slim och Jimmy Z, riktigt trevligt att få sitta i lugn och ro och prata med dom! Hängde med dom på hotellet och sedan fick vi skjuts till Terminalen där de stora scenerna fanns! Haha fick åka in Backstage direkt eftersom jag hängde med artisterna (uhuhuu) Höjdpunkten på kvällen var såklart Maxi Dreads spelning! Han är helt jävla fantastisk! Mötte även upp min fina vän Tomas på terminalen, en sjukt duktig musiker och jävligt fin kille som jag lärde känna i Borlänge för flera år sedan.

Lördagen.
Åh vilken dag! Fick gästartista Slidin Slims och Jimmys andra spelning. Vi körde låten Brand new face och det gick skitbra! Fyfan vad kul! Är så tacksam för att Slidin drog upp mig på scen!
Sedan drog vi direkt till jammet! Tyvärr var det smockat med musiker så jag hade ingen möjlighet att gå upp och sjunga, men Fredrik fick komma upp och spela gitarr och han gjorde ett superjobb som vanligt!
Efter jammet kom vi på att vi skulle sätta och spela lite i parken utanför cafét och det var fan den bästa idén vi kunde komma på. Vi satt och spela och helt plötsligt stod det säkert 60 pers och lyssna på mig, Fredrik och Tomas! Det var så jääävla kul!! Sedan kom Micke med och spela munspel med oss vilket gjorde vår spontana spelning ännu bättre! Vi tjänade 1700 spänn på att bara sitta där och spela blues! Så många fina människor kom fram och berömde oss, delade ut en massa visitkort! Det var bland det häftigaste jag gjort!
Även denna kväll avslutades på Terminalen där Slidin och Jimmy gjorde sin sista spelning. Kan ärligt säga att dom gjorde det bästa framträdandet under hela festivalen! John mooney och Sven Zetterberg gjorde skitbra gig också!

Detta var bara lite utav det som hände denna helg! Vill tacka Fredrik, Tomas, Micke, AnnaLeena, Kim, Björn, Hans, Ingrid, Slidin Slim, Jimmy Z, Joey Belmondo, Maxi Dread, Kerstin, Per, Andrea, Dag + alla andra fina människor som berömde och tackade för våra framträdanden på jammet och ute i parkern. Bluesfolket är det bästa folket! jag har haft en så fantastisk Helg!

Det kommer nog bli en hel del bilder och kanske videklipp från Åmål nu! Kommer inte kunna släppa detta på väldigt länge haha! :D


Bild ifrån vår spontana spelning!




Klipp från jammet!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lisa Lystam

Blues singer

RSS 2.0